Skip to main content

Kolekcjonerskie prace artystów w On My Wall drukujemy w technologii inkjetowej, stosując atramenty pigmentowe najnowszej generacji.

Co to właściwie znaczy? Zacznijmy od początku.

Tusze do druku na ogół dzielimy na dwie główne grupy: rozpuszczalnikowe oraz pigmentowe. Te pierwsze są cieczami, w których rozpuszczone są barwniki. Natomiast atramenty pigmentowe są zawiesinami stałych, nierozpuszczalnych drobinek pigmentów w cieczy. Ich skład jest szczególnie chronioną tajemnicą przez producentów.

Głowice drukarek pigmentowych drukują kroplami tuszu o wielkości od 3-3,5 pl (1 pl [piko litr] = 0,000 000 000 001 = 10−12L). Takie wymagania techniczne warunkują wielkość cząsteczek pigmentu, które dodatkowo otoczone powłoką wosku, muszą być jeszcze mniejsze. To już nanotechnologia.

Odporność pigmentów na degradację (odbarwianie i przebarwianie) pod wpływem światła, sięga ponad 200 lat. Skąd o tym wiadomo? Na świecie istnieje kilka instytucji zajmujących się badaniem i certyfikowaniem jakości tuszów i wydruków. Do najbardziej znanych należy chociażby Wilhelm Imaging Research, z którego badań wynika, że przy właściwym przechowywaniu (np. poprzez zabezpieczenie pracy szkłem z filtrem UV) wydruki są w stanie przetrwać w niezmienionej formie nawet ponad 400 lat.

Żeby wydruk artystyczny mógł cieszyć oko, nie wystarczy tylko wysokiej jakości tusz, potrzebny jest także odpowiedni papier. Poprzednio pisałem o papierach archiwalnych – teraz w kontekście druku dodam, że aby wydruk artystyczny był dobrej jakości, musi zostać wykonany na podłożu o gramaturze przynajmniej 160 g/m2. Im wyższa gramatura, tym praca bardziej zyskuje na wartości: zwiększa się nie tylko grubość i sztywność, ale i trwałość dzieła. Najlepsze podłoża do druku mają gramaturę w zakresie 250-350 g/m2 (na marginesie dodam, że papiery powyżej 220 g/m2 nazywamy kartonami). Dla porównania: gramatura ulotek, które są rozdawane na ulicach, waha się w granicach 80-135 g/m2.

Żeby uzyskać najwierniejsze odwzorowanie barw, drukujemy na urządzeniach, które wykorzystują atramenty w 10 różnych kolorach. Dla porównania, domowe kolorowe drukarki zużywają z reguły tusze w 4 kolorach.

Jako ciekawostkę dodam, że w wysokojakościowym druku artystycznym stosujemy dwa różne czarne tusze. Jeden z nich ma zastosowanie do powierzchni matowych, drugi zaś do powierzchni błyszczących i papierów fotograficznych.

Na zakończenie warto jeszcze wspomnieć, że drukując najnowocześniejszymi atramentami jesteśmy w stanie odwzorować zdecydowaną większość barw (powyżej 90%) profesjonalnego profilu Adobe RGB.

Tak więc dzięki nowoczesnej technologii druku pigmentowego, możemy cieszyć się drukami zgodnymi z wizją autora, które możemy śmiało powiedzieć, przetrwają w stanie niezmienionym setki lat.